Gåva till Emerichfonden

fredag 20 december 2019

Kristina Johansson Trodin

Järfälla Rotaryklubb hedrar Emerich Roth genom ett bidrag till Emerichfonden. Emerich Roth är en av överlevarna från förintelsen. Fonden stödjer skolor, lärare och elever som gör insatser för att motverka våld, mobbning och främlingsfientlighet.

Emerich Roth är en av överlevarna från förintelsen. Han vistades i fem olika koncentrationsläger innan han mirakulöst räddades och så småningom hamnade i Sverige och Järfälla. Sedan 1992 har Emerich Roth föreläst i över 1600 skolor om vad som händer med människor och samhällen som brister i civilkurage, medmänsklighet och tolerans. År 1994 bildades på initiativ av Emerich Roth den ideella fonden Emerichfonden för att stödja skolor, lärare och elever, som gör insatser för att motverka våld, mobbning och främlingsfientlighet. Ett av projekten som finansieras av Emerichfonden är ”Vandra i Emerich Roths fotspår” som innebär besök bl.a. i Auschwitz. Emerich Roth har tilldelats ett stort antal priser och även fått ett rum uppkallat efter sig på Fryshuset.

Emerich Roth föddes 1924 och fyllde 95 år 2019. Av den anledningen har Järfälla Rotaryklubb lämnat ett bidrag till Emerichfonden för hans oförtröttliga insatser för en bättre och mera medmänsklig värld och för att förmedla kunskap till barn och unga om hur vi kan arbeta för detta.

Vid ett besök hos Emerich Roth i Järfälla den 17 december 2019 fick Järfälla Rotaryklubbs skattmästare Kristina Johansson Trodin och medlemskommitténs ordförande Monica Boye-Möller motta ett tack genom ett gåvobevis.

Monica Boye-Möller