Järfälla Rotary Klubb - motto ”Omtanke utan baktanke” 60 år.

söndag 1 mars 2020

Owe

Några eldsjälar beslöt 1958 att bilda en rotaryklubb i Järfälla. Initiativtagare var ingenjören Axel Törnberg – som blev klubbens första president. Ett år senare instiftades Järfälla Rotaryklubb. Sextio år senare, 2019, kunde vår president Marta Hedberg-Granath välkomna oss till jubileumsfest.

Järfälla kommun hade 1958 15000 invånare, idag 80000 och inför 2030-talet planeras för 100000 - en expansiv kommun. Här finns ett blomstrande näringsliv med många högteknologiska företag.  Vi har goda kommunikationer, E 18 går genom kommunen, tät pendeltågstrafik med Stockholm och om några år är vi med i Stockholms tunnelbanenät. Nu växer en modern tätort upp - ”Barkarbystaden” – här finns självkörande buss i linjetrafik! Kring våra tätorter finns stora och fria naturområden, inte minst utmed Mälaren. Här är det gott att vara Rotarian! Klubben är aktiv i samhället på flera sätt. ”Järfälla Affärsnätverk” är ett samarbete mellan klubben och ”Företagarna Järfälla” för utveckling av hållbara affärsrelationer. Stöd till kommunens skolor lämnas bl.a. genom samtalsgrupper inom SFI och medverkan i Järfälla kommuns ”Samverkan skola – näringsliv”. Ett internationellt projekt är klubbens stöd till skolungdomar i Sri Lanka genom medel till frukostpaket. En del av medlen kommer genom vår försäljning av fint Ceylon thé. Så en kväll i maj jubilerade vi på restaurang Sjökanten i Viksjö - där vi håller våra veckomöten. Festkommittén och vår krögare Per hade ordnat en helkväll för ett 60-tal deltagare. Det blev en välfylld kväll - buffé med många läckerheter, tal av vår guvernör Magnus Elfvendahl och sång av Dag Palm, Järfällas egen Cornelis Vreeswijk, som underhöll oss med egna och andras visor.  Vårt telegram till Konungen besvarades med vänliga hälsningar och lyckönskningar. Välförtjänta medlemmar belönades med PHF, jubileumsskrifter presenterades och ett mycket stort lotteri avhölls. Intäkten från lotteriet, och vänliga gåvor från vårt distrikt samt grannklubbar, fördelas nu på End Polio Now och vårt internationella projekt på Sri Lanka. Vår tidigare medlem Bertil Andersson lämnade en mycket generös gåva till projektet i Sri Lanka. Efter en kväll med mycken glädje och gemenskap kunde jubilarerna med lätta steg promenera hem i den ljumma vårnatten. Hurra för 60-åringen!

www.freevisitorcounters