2022-01-19 Den bortglömda direktören

onsdag 19 januari 2022

Tommie Sjödahl

Idag fick vi ta del av en fantastisk berättelse om den bortglömde direktören Sigfried Edström. Han rekryterades av ledningen på Stockholms Enskilda Bank som VD för ASEA med uppgift att rädda bolaget undan en hotande konkurs. Sigfried var bolagets VD under 30 år och därefter ytterligare ett antal år som dess styrelseordförande. Under hans period som VD utvecklades ASEA enormt och antalet anställda gick från 1.100 till närmare 10.000. Han var banbrytande på många sätt då han byggde sin karriär utan hjälp av ärvda förmögenheter. Han var en av drivkrafterna bakom det så berömda Saltsjöbadsavtalet. Förutom sitt industriella engagemang gjorde han stora insatser inom idrotten. Detta kröntes med att han 1946-1952 blev utsedd till ordförande i den internationella olympiska kommittén (IOK).
Länk till filmen