2022-05-04 Bo Östlund om kikhostevaccinet

torsdag 5 maj 2022

Tommie Sjödahl

Vår egen medlem Bo Östlund tog med oss på en fantastisk resa
och berättade om hur det gick till när Sverige bidrog till att världen
fick ett kikhostevaccin
Länk till filmen.

Veckobrev vecka 202022-05-18 Hybrid-möte.

Närvarande: 25 medlemmar (68%), varav 8 på Sjökanten och fyra gäster på Sjökanten: Lena Tudell Gällivare RK, Cecilia Bornestaf samt två gäster som även deltog i vårt Öppna möte den12 maj på Hyllan -  Chak Resh och Mats Nord.

Vår president Anita Mickos öppnar mötet, klockklang, och Anita hälsar oss alla välkomna – applåder.

Födelsedagar: Sven Andersson och strax Carl Eric Anstenius, Staffan Hagberg och Monica Boye-Møller. Gratuleras med starka applåder.

Meddelanden: Monica Boye-Møller meddelar genom Tommie Sjödahl att vi blir 38 festdeltagare på Vårfesten på Sjökanten lördagen den 21 maj – vi samlas från 1700.

Dagens program: Bo Östlunds föredrag om ”Kikhostevaccinet” del två. Vi får nu höra fortsättningen om det mycket omfattande arbete som Bo varit ansvarig för inom detta stora projekt.

Frågestund följer – liksom presidentens stora tack till Bo för dessa mycket intressanta och lärorika föredrag. Applåder.

Föredraget blir tillgängligt som brukligt och publiceras genom Tommi Sjödahls försorg.

Vinlotteriet: Dagens vinnare blir: Inger Evertson, Yvonne Lagerhäll, Yvonne Lagerhäll och Anders Karpesjö.

Litteraturfrågan förra veckan (w19):

Rätt svar: Stig Dagerman ”Bröllopsbesvär”

Rätta svar kom från: Sven Andersson.

Denna veckas fråga är: ””You too will merry a boy I choose” said Mrs Rupa Mehra firmly to her younger daughter.” Vem är författaren och vad heter romanen?

Vår klubbs trettiosjätte föreningsmöte under rotaryåret 2021 - 2022 äger rum onsdagen den 1 juni

Programmet är inte fastställt för närvarande. (OBS att vi inte håller något möte onsdagen den 25 maj).

Järfälla Kvarnen: fredagen den 20 maj: Järfällabon Richard Högqvist berättar om sina erfaenheter av att arbeta som diplomat för Sverige i ett annat land.

Tomas Bornestaf sekreterare